Påsk, fjädrar, kaniner och han.....Jesus

För er som inte visste det så är påsken kopplad till den judiska högtiden pesach. Pesach firas till minne av uttåget ur egyptien på ca 1500 talet f.Kr. På vilket sätt dessa två är sammankopplade orkar jag inte fördjupa mig i.
Det intressanta med det hela är ju faktiskt han, Jesus. Det intressanta med detta är att han är den enda människan (väsendet) som har dött, återuppstått och blivit hyllad för det. Personligen finner jag detta högst märkligt. Varför?
För det första att han helt enkelt kom tillbaka från de döda. Hur gick det till licksom? Har svårt att tro att det bara var något som hände! Vilket leder mig in på nästa fundering.....
Kvinnor som man misstänkte utövade någon form av magi de fick namnet häxor. Dessa stenade man eller brände på bål som straff för sina "synder". Men det fanns aldrig någon misstanke om hur Jesus helt plötsligt kunde återuppstå, inget konstigt med det? Jag tycker mig osa lite diskriminering här!

Påsken och fjädrar, hur hör de egentligen ihop? Fjädrarna kommer från Palmsöndagen. Palmsöndagen är ägnad till minne av Jesu intåg i Jerusalem då folket hälsade honom med palmkvistar i händerna. Dagens påskfjädrar symboliserar dessa kvistar.

Påsken, kaninen och ägg. Detta sammanhang har jag inte riktigt greppat än. Men det är någontong med att hedningarna firade fertilitet och förlossnig som påsk. De kristna tog efter detta, de menar att ägget är ett teckan på återfödelse, och kaniner/harar bördighet. Hihi, lite kul är det ju ändå!

Nu vet ni lite mer om påsken =)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0