Big Brother, vart går gränsen?

Läste denna artikel, och nu måste jag ägna en stund åt Big Brother och mina funderingar runt detta program.

Hur långt får det gå, vart går gränsen? Kan man använda ordspråket " Har man gett sig in i leken får man leken tåla"? Dessa personer sitter alltså inlåsta i ett hus, de kan i princip inte styra över mer än när de vill gå på toa.
Jag tycker faktiskt att denna säsong av BB har gått över en gräns, det är faktiskt människor!
Läste i en artikel att de var tvugna att plocka ut en deltagare eftersom denne inte hade sovit på flera dygn, och det fanns misstanke om att denne använt narkotiska preparat. Men i artikeln som jag nämner ovan kommer det fram att produktionsteamet väcker deltagarna nattetid genom att spela hög musik. Det kan ju faktiskt vara rätt svårt att somna om efter att man väckts med hjärtat i halsgropen, eller?? Och hur ska man kunna uppträda helt normalt om man utsätts för detta? Visst, jag håller med om att denna person uppträdde väldigt märkligt, så visst kan misstanken vara befogad, men ändå....

Vart går då gränsen för hur mycket man som tv-bolag får göra för att få höjda tittatsiffror? Ja, enligt mig när det slutar vara humant, när man inte längre funderar över konsikvenserna det kan ge.
Dessa människor gick frivilligt med på att gå in i huset, men hade de fått alla fakta om hur det skulle bli?
Sitter man instängd på detta sättet måste det vara oerhört viktigt att man kan få hjälp från utsidan när man behöver det. Viktigt att känna att det finns några som övervakar situationen, känna en trygghet.

Men det finns alltid två sidor av allt. Ansvariga över produktionen säger att det absolut inte är så, att de gör allt för att personerna i huset ska må bra. Jag hoppas verkligen att det är så, men just nu finns det för mycket som talat mot det. 

Det värsta är väll ändå att stora delar av svenska folket ändå fortsätter se på programmet. Vad säger det om oss?
Jag erkänner att jag tittar på det, då inte alls i lika stor utsträckning som i början. Från början såg jag varje avsnitt, nu är jag nere på ca 1 avsnitt i veckan. Delvis är det bra tv, men det har gått över styr.
Eller vad säger ni?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0